Salar de Uyuni!

28 april 2015 - Uyuni, Bolivia

Hoe leuk Sucre dan ook is, uiteindelijk wordt je ingehaald door het reisschema en moet je vertrekken. In dit geval is het voor ons tijd om naar Uyuni te gaan, en daar Tom (broer Irene) af te halen van het vliegveld.

Tom vliegt vanuit Amsterdam naar Lima, dan naar La Paz en dan direct door naar Uyuni, een slopende trip van 26 uur. Als wij hem ophalen (we zijn inmiddels in Uyuni na een busreis van 6 uur) ziet hij er dan ook niet helemaal wakker uit ;-) we stoppen hem in bed, en verkennen met zijn tweeen de stad een beetje. We hebben een dag om helemaal niets te doen voor we beginnen aan de reden waarom we überhaupt in Uyuni zijn: de Salar de Uyuni!

Uyuni qua stad is onwijs saai, er is werkelijk niets anders te doen dan eten, drinken en een beetje hangen. Niet erg, maar gewoon niet te lang blijven. Een highlight was 'Minuteman Pizza', bizar lekkere pizza voor een klein stadje in Bolivia. Voor jullie denken dat we iedere dag pizza eten; nee, dat doen we niet. Maar alle restaurant in Uyuni zijn pizza-restaurants, geen authentiek Boliviaans voedsel te vinden.

De tour naar Salar de Uyuni doen we met 'Cordillera Traveller', door vele medereizigers aangeraden. De tour duurt 3 dagen en wij kiezen ervoor om afgezet te worden in San Pedro de Atacama, Chili. Daar gaat de tour namelijk heen, echter kan je er ook voor kiezen om teruggebracht te worden naar Uyuni.

Goed, jullie vragen je natuurlijk af wat een 'Salar' is en waarom dat zo speciaal is. Welnu, Salar staat voor zoutvlakte. De Salar de Uyuni is de zoutvlakte die je ongetwijfeld eerder op foto's of TV hebt gezien. Het is de grootste en hoogste zoutvlakte ter wereld! 60,5 vierkante kilometer en op ruim 3600 meter hoogte. Het aangezicht is onbeschrijvelijk. Overal waar je kijkt alleen maar zout, schitterend in de zon. Ook doet dit oppervlak wat met je gevoel voor diepte. Zout is wit, en deze zoutvlakte is volledig vlak; geen klein hobbeltje te vinden. Foto's lijken hierdoor gemaakt in een ander perspectief, iets dat je ook zelf kunt manipuleren door dingen te gebruiken als flesjes cola o.i.d. Tijdens de tour rijd je dus over deze vlakte heen, met diverse stops.

Onze groep bestaat trouwens uit 7 personen: ik, Irene, Tom, Clive (Canada), Nok (Thailand), Flo (Duitsland) en onze gids Ruben. We zitten allemaal in een grote Toyota jeep, die we hard nodig blijken te hebben door het ruige terrein later tijdens de trip.

Op dag 1 blijven we vooral op de zoutvlakte waar we allerlei gekke foto's maken. We lunchen en slapen in een zouthotel en bezoeken een eiland in het midden van de zoutvlakte met alleen cactussen. Dag 2 en 3 voeren ons verder door de bergen (en langs 5000m hoogte!) naar allerlei laguna's en termale baden. De meeste laguna's zijn gevuld met honderden knalroze Flamingo's, heel bizar om te zien. Enige nadeel is dat ze nogal stinken ;-) Voor we bij de termale baden aankomen komen we ook nog langs grote geisers, nog nooit eerder gezien!

Overall een prachtige tour, heel divers, maar zo nu en dan wel een lange zit. We hadden maar 1 klapband (waarbij de chauffeur bijna werd overreden toen de krik het begaf) en zijn in 3 dagen compleet afgekikt van panfluitmuziek.

Een korte post, vooral omdat de foto's deze tour vele malen beter kunnen uitleggen dan ik:

20150414_151644 20150414_131541 20150414_112422

20150414_103326 20150413_163803(1) 20150413_163209