El Chalten!

16 februari 2015 - El Chalten, Argentinië

Na Calafate is het tijd voor nog meer natuur! Je kunt dan kiezen tussen twee gebieden: Torres del Paine of El Chalten. Beide ongeveer op 3 uur rijden met de bus vanaf El Calafate.

Wij kozen voor El Chalten! Aangekomen op dinsdag 10 februari checkten we in bij hostel El Condor de los Andes. Dit hostel is qua uiterlijk het best te omschrijven als een soort skihut, met een zeer relaxte 'feel'.

We blijven hier uiteindelijk 3 nachten. Overigens was het regelen van een slaapplaats in El Chalten best een uitdaging. Mensen komen van ver naar dit dorpje om de verschillende wandeltochten te proberen. Mede hierdoor lukt het ons maar 2 nachten om een dubbele kamer te krijgen (tweepersoons bed), en slapen we de 3e nacht op een slaapzaal voor 4 personen.

De eerste dag kwamen we aan om half 3 's middags, dus hebben we alleen het stadje een beetje verkend en spullen gehaald voor eten. Het hostel-leven is qua koken etc echt heel leuk! Je ontmoet de meest uiteenlopende figuren in de keuken. Op dag twee doen we de hike naar Laguna de Torre, 9km heen en 9km terug door de meest prachtige natuur. Constant uitzicht op de besneeuwde toppen van Mt. fitzroy en diverse rivieren, heuvels, condors etc. Uiteindelijk doen we er 5 uur over (heen en terug), en komen zelfs tijdens de hike nog bekenden uit Calafate tegen! Eenmaal terug, blijkt zon hike toch best zwaar (spierpijn!). Op dag twee een iets zwaardere hike naar Lagune de los tres. Deze is twee keer 10km, en begint vrij makkelijk. We laten ons samen met 2 brazilianen naar het startpunt rijden. Tot km 9 valt het alles mee, we blazen er doorheen. En dan de laatste kilometer.... Zo gedaan denk je. Nee dus. We moesten over de meest onbegaanbare 'paden' ruim 800 meter stijgen (lees: klimmen) om bij het einde van de hike te komen. ZO zwaar, dat we hier uiteindelijk 1,5 uur over doen. Niet normaal. Het uitzicht dat daar op volgde was trouwens echt een mooie beloning!

Uiteindelijk de 10km ook weer terug-gelopen, en volledig gesloopt aangekomen bij het hostel. Daar eten gekookt en de hele avond gekletst met twee erg gezellige italianen, en gekookt met 2 leuke amerikanen. Vroeg naar bed, de volgende dag nemen we de bus naar het vliegveld van El Calafate en vliegen we naar San Carlos de Bariloche!

20150212_144752_HDR 20150212_131838

20150211_155702 20150211_135645_HDR