Cuzco!

19 maart 2015 - Cuzco, Peru

Na 3 dagen in Arequipa was het wel weer eens tijd om verder te kijken. Volgende op de planning: Cuzco! Ken je misschien wel van de Inca's! Die hebben daar een tijdje de dienst uitgemaakt.

Cuzco is ongeveer 7 uur rijden vanaf Arequipa, en na eerdere ervaringen hebben we besloten nu eens voor een goede busmaatschappij te gaan: Cruz del Sur! Door iedereen aangeraden, en we snappen wel waarom.. Heb je ooit een busmaatschappij met een eigen VIP wachtruimte gezien? Wij nu wel. Daarnaast leek de bus op iets dat alleen in Pimp my Ride (google maar even) eerder te zien is geweest. Dikke leren stoelen die ver naar achteren kunnen, eigen TV's met voldoende keuze uit films en muziek, goed eten en prima service. Je reist eigenlijk als een koning, dat bevalt ons wel.

Aangekomen in Cuzco checken we in bij ons hotel: Pisko & Soul. We blijven hier verspreid over 10 dagen 5 nachten, omdat we tussendoor ook nog de Salkantay trek naar Machu Pichu gaan doen (andere blogpost).

Eerst 3 dagen Cuzco, en dat is helemaal geen straf! Cuzco is een prachtige stad midden in een vallei, volledig omringd door bergen. De stad is ooit opgericht door de misschien wel bekende inca's. Zij hebben daar een paar honderd jaar gewoond, alvorens de Spanjaarden (altijd dezelfde) de stad overnamen en hebben gesloopt.

20150311_110035 20150311_104105

Gelukkig is nog niet alles kapot. Dit zien we vooral tijdens een wandeltour die we doen. Deze tour neemt ons mee langs oude Inca-bouwwerken, culturele hoogtepunten en slimme weetjes. Vooral het weven van Alpaca-wol is erg interessant. We kunnen nu het verschil tussen echt en nep onderscheiden, en zijn experts in baby-alpaca-wol. Ook leuk: verven van de wol gebeurt op geheel natuurlijke wijze. Er wordt gebruik gemaakt van een parasiet (kever) die vooral op cactussen is te vinden. Als je deze kever dooddrukt krijg je een boel fel rode smurrie op je handen, deze smurrie wordt bijvoorbeeld door grote farmaceutische bedrijven gebruikt om lippenstift te maken. Als je deze smurrie in aanraking brengt met zout, wordt het oranje. Gebruik je citroensap: blauw. Op die manier komen ze dus tot de kleuren die je altijd ziet in de Peruaanse kleding. Heel gaaf.

Verder hebben we in Cuzco vooral genoten van de cultuur, het toerisme, de uitzichten en het heerlijke eten. Overal oude Peruaanse vrouwtjes die je allerlei handwerk willen verkopen. Om de 5 meter probeert men je een massage te verkopen, en we gaan na de Salkantay-trek nog een cavia opeten.

Next up: de Salkantay-trek naar Machu Pichu. Vijf dagen hiken naar een van de mooiste overblijfselen van de Inca's in Peru. We worden al om 4 uur 's nachts opgehaald, en zullen veelvuldig kamperen... Uitdaging ;-)

20150313_142827 20150313_135353 20150313_134056_HDR

20150313_130514 20150312_115849 20150311_110035